1.1.08

آآآآه يا ضغطى يابا

اول مرة يا شباب اعلق على اغنية او انقدها
كانت دايما الاغانى مبتفرقش معايا
اللى يغنى يغنى واللى يخرف براحته وعادى يعنى مش فارقة
مؤخرا مرة وانا كنت لسه بصحى من النوم بس مكنتش لسه وصلت لمرة الوعى الكامل
وسمعت حد بيغنى بيقول
انا لو قلبى فكر يحبك كنت اولع فيه
الاول تنحت
قلت جايز انا الى بخرف
او سمعت غلط
وعادى فوت الحكاية ديه
ومرة تانية كنت فى كامل وعيى وصاحية وحاسة باللى بيحصل
جت اغنية فى الراديو وسمعتها
وكانت بجد بالنسبالى صدمة لما ركزت الغناء وصل لحد فين
ديه كلمات الاغنية
دانتى حتت بت يا بت ولا راحت ولا جات
مش عايزين نلعب مع بعض زى الفار والقط

امال لو كنت جميل وحليوة كنت عاملت ايه
دانا لو قلبى فكر يحبك ممكن اولع فيه


واوعى تفكرى نفسك حلوة ولا عليكى العين
ولا يكون حد ملا دماغك وقالك كلمتين

انت مبتبصش فى مرايا ولا معندكوش
دانت يا واد اهلك رامينك يا بتاع حلق حوش

فاكرة لما عنيكى احمرت من كتر العياط
وبتسهرى بليل تستنى وتعدى الساعات

مين هيبص لكداب زيك دانت حلانجى كبير
ياما قابلت انا من عينتك وشفت من ده كتير
والله ديه اغنية
مش خناقة بين اتنين فى زقاق او حارة
واللى بيغنيها مغنى معروف
صحيح معروف بالاغانى المجنونة المطرقعة
بس متخيلتش ان الموضوع يوصل لكده
فعلا حسيت انها وصلت تهزيق وسورى فى اللفظ ردح بين اتنين
ازاى حد قلبه يطاوعه يغنى اغنية زى ديه
ولما فكرت فى ايام زمان افتكرت الدويتو اللى كان بين شادية وفريد الاطرش
وازاى كانوا بيعملوا فى بعض مقالب وقاصدين يقولوا انهم مش طايقين بعض
بس خلينى اكتب كلمات الدويتو وشوفو الفرق بنفسكم
يا سلام على حبي وحبك
وعد ومكتوبلى احبك ولا نمش الليل من حبك
يا سلام على حبى وحبك

يا سلام على حبى وحبك
دا مكان على بالى احبك ولا نامش الليل من حبك
يا سلام على حبى وحبك

يا حبيبى هواك جننى والشوق ملانى جراح
وحياتك تبعد عنى وتسيبنى عشان ارتاح

= وانا يعنى ماسك فيكى ماهو قلبى مشغول بيكى

حبك حيرنى
وانا زيك برضه
رب يصبرنى
ايوه .انا فى عرضه

اعذرنى لانى بحبك بمنمش الليل من حبك
يا سلام على حبى وحبك وعد ومكتوبلى احبك

مش ممكن اعيش من بعدك ده خيالك جنبى ليللاتى
وبقول لو ربنا يخدك كنت اعمل ايه يا حياتى

ان شاء الله انت يا حبيبى يا هنايا وكل نصيبى

هولع فى روحى يا قلبى وعنيا
لا اوعى يا روحى دا واجب عليا

من ساعت قلبى ما حبك مبنمش الليل من حبك
يا سلام على حبى وحبك وعد ومكتوبلى احبك

حبتنى صحيح ؟
امال
اتارينى بقيت فرحانة.
عقبال كل العزال يتهنوا زى هنانا
شوف وشى اصفر ازاى من حبك
شوفى جفنى احمر ازاى من حبك

هتعيش يا روحى معايا دانت حياتى ودنيتى
كفاية حب كفاية احسن يضر صحتى
بجد حاجة تزعل وتضايق
على العموم انا مش ناقدة
ولا فارق معايا
انا بس لما لقيت طفلة عندها سنتين بتقول لممامتها انتى ((مزة)) حسيت انه لازم الاغانى تبقى كده
ولما البنت اللى عندها ست سنين طالبة المدارس الاجنبية بتغنى العنب العنب
ولما طفل ال (كى جى تو)عايز ياخد معاه مدرستة شوكة وسكينة عشان ((يغز )) المدرسة بتاعته عشان زعقتله لما ضرب صاحبه
يبقى بجد
ربنا يستر على الجيل اللى جاى
وبجد بقيت اسال نفسى سؤال
انا اتجوز واخلف ليه ؟
مادام احنا بقينا فى زمن اغبر
يبقى اجيب عيال عشان اخلقها تبوظ ليه
ربى انى لا اسالك رد القضاء ولكنى اسالك اللطف فيه
يا رب لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا
وقال ايه
عايزين ربنا يشيل عنا البلاء والظلم اللى احنا عايشين فيه
قال الحكومة هيا السبب قال
ياخى دهده

26 comments:

نفرتيتي said...

ازيك يا ايه
بصراحة عندك حق في كل اللي بتقوليه دا مستوي الفن دلوقتي هبط خالبص وبقيت اغاني مبتذلة ومتدهورة مثلا ذي اغنية بحبك ياحمار في حد يقول كده الفرق واضح بين اغاني زمان ودلوقتي بس اكيد اللي مصبرنا هو ان الفن الجميل هو اللي بيفضل وبيصمد ذي فترة ام كلثوم وعبد الحليم والممثلين كان فيه بردوا ناس بتغني وتلهث وتقول اي كلام لكن الذكري الحالية والموجودة عبر السنين هي الحاجه الاصيلةاللي ليها معني وتعمل علي تنمية الحس وكلنا عارفين كده احنا ممكن نقول علي الفترة دي سحابة صيف وهتعدي باذن الرحمن عشان وترجع قواعدنا الاساسية وترجع الاصالة لبلادنا تاني ومش عايزينك يا ست ايه تضايق نفسك بردوا دلوقتي في مطربين بيختاروا اللي بيغنوه بس انت ركزي وهتعرفيهم وكتير وناس يتغني قصائد كمان لنزار القباني وغيرهم يعني مش عايزة تحبطي خلي بالك من نفسك

Anonymous said...

عادي يا بنتي
يعني العالم التافه الي بتقول اي كلام مشهورين وبنسمعلهم اكتر من الناس الي بتفهم
وبالنسبة لأغنيه العنب عادي عنا يعني العالم بتحبها كتير انا كمان بحبها
:D

عادي مش مهم الكلام بس بكفي الشوفات الي بتنشاف على القنوات
غزو فضائي هادا
يعني بنظري الي صار في لبنان من دمار وقتل ومجازر وتدمير مباني هائله هذا اهون لأن العمران والبيوت ممكن نرجع نبنيها لكن النفس والروح ازا خربت ما منقدر نبنيها ونصلحها

دمت بود
RoReE

Anonymous said...

2ooo2 2ooooooo2 youshaaaaaaaa
eh ya bob el 7agat el gamda dih
7elw el bta3 bta3ek dah awe 3la fekra :D

bennesba lel a3'any ya battoota fa ana knt nawya 2a2ool:
kalamek sa7....w b3'ad ennazar 3n ennena lel asaf bn7eb a3'any gdeeda delwa2ty malhash ma3na aslan zayy el 3enab...laken f3lan ya aya zaman kanet el a3'any el habta heyya bta3et 3adaweyya delwa2ty lw 3adaweyya rege3 hyb2a ameer el 3'ena2 el 3arabi :D :D

dah elly knt naywa 2a2ooloh
laken lamma la2etek katba ((وما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد)) karrart enny 2a2ool (2al ya3ni ma2oltesh el kalam): el a3'any 7araaaaaaaaaaaam aslan tesma3o a3'any leh mennak leeha??
tab wallahi el a3'ani dih mabtgebsh 3'er waga3 el alb :D yalla ma3alena
kfaya 3liki kda ba2a 7'adty aktar mn wa2tek :P :P
sa7betek elly bt7ebbeeha w lazem tsta7meleeha ;)

Unknown said...

فعلا الاغاني حاجه تجيب ضغط و شلل رعاش كمان
الحمد لله انا بعشق ورده و بموت فيها و مريحه دماغي معاها

mohaawad8 said...

اولا القي تحياتي
ثانيا مقارنة بين الاطرش وشادية واي مغني اخر يبقي انت بتظلميه لان دول هم الغناء اللي بجد مش اللي بنسمعه
عامة ظاهرة ال((الصياعة والتشرد))لكل واحد انا مش بس اعرفها انا باشوفها وعايشها يوميا ولم تعد تقتصر علي طبقة معينة بل لكل الطبقات الفكرية والمادية
مع اني 15 سنة بس بجد باتحسر علي جيلي والاجيال اللي ضايعة ربما ضاعت بسبب ما حلمت به وواقعها الذي لا يحقق نصف احلامها
وانا باتفق معاكي جملة وموضوعا اننا لا نلقي اللوم علي الحكومة فقط لان العيب فينا احنا
ومن اعمالكم سلط عليكم

السينيور said...

السلام عليكم

والله يا ايه عندك حق في كل اللي قولتيه

فعلا ربنا يستر على الجيل اللي جاي ده

انا لما ببص لابن خالتى اللي عندة 4 سنين فعلا بستغرب وبستعجب

واقعد اقول لنفسي ده احنا مش كنا اطفال ده احن كنا ملايكة

يالا بقي ربنا يستر

على فكرة انتى طريقة كتابتك حلوة اوى ومقنعة

والبوست عشرة على عشرة

تحياتى

Ahmed Mubarak said...

طب احدث أغاني الموسم
إشرب يا منيل..عرفت انك عيل

طب دة نقلوة أيه..؟؟
نحن في زم اللخبطة..
وتحيات
ست الحبايب يا حباباه انتا..الموضوع من ساعة

الشكرومون طاخ في الترالولي

وهيا بايظة

تحياتي

ody911 said...

هههههههههههههههههه



أنا معاكى إنى الأغانى بقت هابطة أوى

بس هنعمل إيه ربنا يجازى إللى كان السبب

وأسيبك مع الفاصل


آه يا للى يا للى يا للى

يابو العيون السود يا خلى

أول دخولنا الجنينه عيط الياسمين يا للى
والزيزبان أشتكى والورد قال دة مين ياللى

قال العنب أفتحو دة العاشق الولهان ياللى

وعادى بقة
أودى

aya said...

انا جيت اهو اهو

بسم الله نتوكل على الله ونبدا نرد

-------------------------
عزيزتى نفرتيتى حفيدة الفراعنة

عزعتى شكرا لمرورك
وتشجيعى
بصى يا بوينتى
انا لا قلقانة على مستقبل الغناء ولا فارق معايا
انا بس بحاول افكر ازاى هاقدر امنع اطفالى المستقبليين من انهم ميسمعوش البلاوى ديه
صدقنى الموضوع بقى صعب اوى اوى

وربنا ما يوريكى الاغنية اللى بتيجى على ال LBC

قال ايه يا اختى واحد كده خير اللهم اجعله خير شعره ابيض
مش عارفة ده سن ولا موضوعة

وبيغنى لواحدة عيلة وبيقولها لخص وقصر وهات من الاخر

اخيرا عرفت انا ضغطى بيعلى ليه

ربنا يسترها علينا
وشكرا لمرورك يا جميلة نورتى

aya said...

روان
انا عارفة انك بتحبى العنب العنب
بس انتى تلاقيكى حاساه فلكلور
واوه لا لا حاجة اوريجينال خالص

بس والله يا بنتى ربنا ما يوريكى اغانى الطبقة التحتانية المدارية وصلت لفين انا بجد بقيت بسمع حاجات تجيب شلل رعاش
وتحسى ان اللى بيكتب الاغانى ديه واحد بيأرخ خناقة فى حارة
فشعشعت فى دماغه يعملها اغنية
ربنا يستر والله

شكرا لمرورك يا قمر
وسلمى على مصطفى

aya said...

SMSM
شكرا يا حبيبتى على تشريفك ليا
انا عارفة انه احنا اصحاب وحبايب ورفقة عذاب وحدة
واكيد كان لازم تتفرجى على صحبتك بتعمله

عارفة يا سمسم
انا متاكده من موضوع الحرمانية وايه المستحب والغير مستحب
ولكن مع كامل احترامى وموافقتى على اللى بتقوليه
انا بتكلم فى مشكلة وعيى وفكر وزوق وثقافة وانحدار غريب فى زوق الناس
ولا مبالاة مش طبيعية بقت بتصيبهم

انا مش قادرة افهم ايه الحكاية

على العموم ربنا يستر علينا وعلى المسلين جميعا

شكرا ليكى انك نورتى يا قمر

aya said...

ايمى
هو ده الكلام
تفتكرى فيه مين احسن من ست الكل وردة تسمعيها
وسلميلى على اللى جنبك
واللى قاعد وحيد
وقوليله ان فاتوه حبايبه يحب هوا من جديد

وعلى رايى ست الكل
احنا ولاد الليلادى

نورتينى يا ايمى

aya said...

mohaawad8
اخى
نورتنى
وانا موافقه انى اكيد هكون بظلمه
بس خلينا ننسى موضوع انهم شادية والاطرش
اللى كتب الكلام ده هو الى انا اقصده
انا مش بناقش قضية الصوت وكيفية الغناء واسس لازم اى واحد روش قرر يعبى البوم (وهما فعلا بيعبوه)لازم يكون عارفها
لان الموضوع ده هياخد مننا بوستات كتير لو حاولنا نحلل اللى بيجرى دلوقتى
لكن انا بتكلم على الكلامات
ازاى ساعتها كانت بالنسبة لهم الكلمات ديه مش قد كده
وان الفلم ده يعتبر فلم شبابى مش فيلم قيم وحاجة كبيرة

على العموم انا كل ما بتكلم وافتكر اللى بشوفه بحس انى مش قادرة افكر ولا قدارة اعمل حاجة

ربنا يستر
وشكرا لمرورك وربنا يحفظك

aya said...

شاب مصرى مفروس

يا سيدى لا تتفرس ولا تزعل نفسك
اولا شكرا لمرورك وانك شرفتنى
ثانيا يا سيدى بجد والله العظيم ان اكتر حاجة بتخلينى مش قادرة اصدق وعايزة الطش نفسى قلمين جايز افهم
الاطفال

مش فاهمة الاطفال حصلهم ايه
مبقوش اطفال
دول بقى بيشتغلونا
والله بقوا بيضحكوا علينا ويسهونا
وكلم افتكر الحكاية ديه افتكر الله يسمسه بالخير حسن مصطفى وهو فى مدرسة المشاغبين وبيكلم ابو بهجت الاباصيرى(عادل امام)ويقولوا: بقى عيل زى ابنك انت يضحك عليا انا ويبعلى الباعة ديه ويقولى بتقشر لب؟

هو ده اللى بقى حاصل
ربنا يستر عليهم وعلى الاجيال اللى جاية

شكرا ليك

aya said...

احمد مبارك
اهلا بيك فى مدونتى اهلا بيك
ويارب دايما كده منورنى

بالنسبة ببقى للعيل المنيل اللى انت بتكلم عنه ده

انا مش متخيلة انه حد يطلع يغنى كده
يعنى انا كنت بعتبر اغينة مى كساب شيل ده من ده يرتاح ده عن ده
عيب وميصحش بنت تغنيها

ومؤخرا عرفت ان مى كساب ست زى الفل وكلمات اغانيها زى الفل برضه وحاجة اخر جمال

شوف
انا مش هاقول غير حسبى الله ونعم الوكيل فيك يا فخرى


وفى اللى كان السبب واللى هيبقى سعيد لما حال الشباب يبقى هباب

وسلملى على المترو

شكرا ليك

aya said...

اودى الغالى
سعدت بوجودك اهلا بيك ومرحبا
وعندك حق ربنا يجازى اللى كان السبب

وعلى فكرة انا بحب الاغنية ديه اوى
وبحب منير جدا
شكرا انك فكرتنى انى احطها على الموبايل انهاردة

اهلا بيك يا فندم ومتحرمناش من وجودك بقى

سلام

Unknown said...

المدونة لذيذة اوى والبلوج كلة رائع بس هوفعلا مافيش فايدة قال ضربوا الاعور على عينة قال ماهى خربانة خربانة للاسففففففففففف مافيشششششششش فايييدددددة

Rain man said...

انصحك تسمعى عمرو دياب

peace

Wael said...

" ايموشن بيمصص عى سنانه "
فين ايام زمان , ايام ورده , وفيرووز , وفريد لطرش , وعبد الحليم حافظ , وزكى جمعه , هيييييييه دونيا




مين زكى جمعه ده؟ !!

نقطة مية said...

عزيزي صاحب المدونة
عزيزتي صاحبة المدونة
========================
نتشرف بدعوتك لافتتاح
دار الكتب
هي حلم صاحب البوابة الذي تحقق
طريقة مبتكرة لتوثيق الكتب العربية و نشرها بين الناس بكل سهولة و يسر والدمج بين دور النشر المختلفة لسهولة البحث لاي قارىءوالنشر لاي كاتب
الافتتاح يوم الخميس 10-1-2008
في مكتبة البلد 31 شارع محمد محمود امام الجامعة الامريكية
الساعة السادسة مساءا
يلا نشارك مصطفى فرحته بتحقيق الحلم

Anonymous said...

hy aya:
walahy ana ma3rfa 2a2olek 2eh bas,el mostawa wesel le daragady l masr,ya allah,rabena youstor 3al geel el gedeed,walahy dah 2ebtela2 mn rabena
yalla salam ya gamiel

aya said...

نوراى

تصدقى عندك حق
اكيد الاعور ده بيفهم

على العموم ربنا يستر على الجيل اللى جاى
مريسه يا جميلة على كلامك
نورتينى

aya said...

عزيزى رين مان

تفتكر سماعى لعمرو دياب هو الحل؟

متهياليش
ولو انا سمعته
غيرى مش هيسمعه
والمفروض انه احنا نطلع بقى من الشرنقة بتاعة وانا مالى يا عم ما كل واحد حر

لا
كل واحد مش حر
احنا ولاد وطن واحد
ومفروض نبقى قلبنا على بعض اكتر من كده

على العموم برضه
ربنا يستر علينا

وشكرا لمرورك الذى طال انتظاره

aya said...

وائل

والبنى يا خويا معرفش مين زكى جمعة ده
بس اكيد احسن من الاخ اللى بيغنى ويقول للبيبحها لخصى وقصرى

شكرا لمرورك

نورتنى يا فندم
ويارب دايما منورنى

aya said...

نقطة مية
نورتنى
وان شاء الرحمن


sola
3azazty saly
akeed howa ebtla2
zay ebtla2at kteer ba2na benshofha delwa2ty

bgd el wa7ed gesmoh b2a by2sh3ar

3ala el 3mom ana motfa2la
we akeed masr lesa feha nas kwoiseen kteer

3ala el 3moma shokran enk nawrteny
we ahlan beky dayman

علوة said...

ياريت تقري نقد الألبوم في الدستور

كتبت العنوان بتاعه
"
ألبوم عصام كاريكا كل همك
التطور الطبيعي للكلام الفارغ
"

صدقيني انا كنت بتعذب وانا بسمع الألبوم ده
!!
صباح الفل

انا مصرية جدا