29.10.07

تلك هيا معشوقتى الثانية....وقريبا سترون الاولى


السكوت اذا سمحتم

السكوت اذا سمحتم
السكوت
فلتسقط الكلمات بغتة
و لتموت
الهدوء
فالحال الرث قد يزداد سوء
و الى الصراخِ لن يجدى اللجوء
اليأس اهدىء
و القنوط
من قال ان الاحلامُ لا ريب آتيةً
لم تفوت ؟
من قال ان فى اللحظة الاخيرة
سيحن البحر , سوف يمنحك الجزيرة ؟
من قال لن يمنحك غرقاً
او يهديك حوت ؟
السكوت اذا سمحتم
السكوت
لا مزيد من الكلام
لا سلام
لا صعود الى الغايات بعد الحينِ
بل سقوط
بل و مرحى بالسقوط
لا مزيد من الحديث او الحوار
لا داعى ان يبقى الصديق الى الجوار
قولوا معى , لا للكلام المستعار
اسف و مهلا
قلنا سكوتاً
فاكتبوها فوق جدران البيوت
السكوت اذا سمحتم
انا لا اريد سوى السكوت
فلتنعتونى بالشذوذِ و بالجنون
انا لا ابالى بضحككم فلتضحكون
و لترفعوا الرؤسَ الى السماءِ و تنظرون
املا فى نور الفجر رغم انى
عشت عمرا انتظر
منه الخيوط
فاعذرونى
للحزن احيا
لن يعيش الحزن دونى
احتاج حزنا , احتاج دمعا فى عيونى
و الحزن
يحتاج السكوت
فالسكوت اذا سمحتم
السكوت


عبد الحميد محمد زكـى
25/ ابريل/ 2007 م

8 comments:

Ahmed Al-Sabbagh said...

شاركنا الشعب الأمريكى أحزانه على ضحاياه فى ذكريات سبتمبر/أيلول الأليمة

لكن دعونا نُذّكر العالم بالجرائم الأمريكية التى أرتكبتها الولايات المتحدة ضد أبرياء وأطفال ومدنين

شارك وأدعم فكرة تخصيص يوم 30 أكتوبر يوما للجرائم الأمريكية


أحمد الصباغ

Ahmed Al-Sabbagh said...

صديقتى العزيزة ايه

مبروك المدونة ولو انها جت متأخرة منى

لكن المدونة اكتر من رائعة والله

وخاصة البوستات اللى فى الاول

دمها خفيف اوى

وتلقائية وبتعبر عنك

تحياتى

Anonymous said...

فالحال الرث قد يزداد سوء
و الى الصراخِ لن يجدى اللجوء
اليأس اهدىء
و القنوط
من قال ان الاحلامُ لا ريب آتيةً
فالحال الرث قد يزاد سوء لكى كل التقدير

aya said...

اخى احمد الصباغ
نورت المدونة
وانا سعيدة بمرورك وتشريفك ليا
ويارب دايام البوستات تعجبك
اهلا بيك
ونورت ايامنا

aya said...

اخى رئيس جمهةرية نفسك
اهلا بيك
وان شاء الله الحال الرث لن يزداد سوء ولا حاجة
فان مع العسر يسرا
اهلا بيك فى المدونة ويارب دايما منورنا

نورت ايامنا

علوة said...

ازاي محدش اتصل بيّ وقال لي ع المدونة الجامدة دي ؟
انا قريت القصيدة 4 مرات
حبتها جدا ايه الجمال ده
تسلم إيدك
مش عايز ابقى ضيف
انا قررت ابقى صاحب مكان

انحنى احتراما لهذا الاحساس
وذاك الاختيار
صباح الفل

ody911 said...

شكرا يا آيه

بجد هايلة

وياريت تشكريلى صديقك

عبد الحمد محمد ذكى


بجد موهوب حقيقى

ومش عارف أقولك إيه بجد هايلة

تحياتى

وعادى بقة
أودى

aya said...

علوة:
نورتنى بزيارتك الجميلة ديه
وبعدين ايه الكلام الكبير ده يا عم
بجد متشكرة اوى لكلامك
وانت يا فندم صاحب مكان بالقوى
واللى يقولك غير كده قولى عليه وانا اقفله المدونة بتاعته
نورتنى يا على
ويارب دايما اشوفك فى المنطقة
============================
الجميل محمود:
اهلا بيك يا محمود
وميدو كان مبسوط جدا برايك
وهو بيشكرك على كلامك
وانا مبسوطة ان القصيدة عجبتك
عشان هو مش بيصدقنى لما بقوله انها بجد جميلة جدا
اهلا بيك وانت دايما على الرحب والسعة
=================================


اهلا بيكم يا شباب
نورتم ايامنا
ولا مؤاخذة ( مش ليكم الكلام ده)

بس....

بلا نيلة بقى

انا مصرية جدا